måndag 21 september 2015

Aurora Borealis

[Svensk text hittar du i kommentarsfältet]

The Aurora Borealis is like a sunset in one sense—it never looks the same twice. These photos were taken on September 7 2015 in Nykarleby, Finland.

Here people often make the mistake of thinking that the Aurora Borealis can only be seen in the winter when it's really cold. The reason for this being that our summers are so light even at night that it's impossible to see the Aurora Borealis. And in the winter, when it's dark not only at night but most of the day too, you can only see it when it's cold. That's because it's not that cold when it's cloudy, and the clouds cover the Aurora Borealis too.

Well, anyway you can see it whenever it's dark enough. I use to check the Aurora activity on a few websites, such as this one, and then wait until it's dark before I take a look at the sky. This particular evening I knew the possibility was hight. To be honest it turned out to be one of the biggest Aurora Borealis shows I've ever seen. You could see it in any direction and it more or less covered the whole sky. It was pure fantastic! It lit up the road on the pier with its green light so I didn't even have to use my flash light.

I placed the camera on a tripod, turned the ISO upp to 1000 and shot it at 20 seconds with f-stop 6.3. I also took a few pictures of myself holding a flash light that I lit for maybe one second and then trying not to move too much for the rest of the exposure time.

After about half an hour the Aurora Borealis started to fade and I decided to go back home.

View to the west.


Looking straight up.

Looking north.


North-east view.

3 kommentarer:

  1. Norrsken är i en bemärkelse lite som en solnedgång. Det ser aldrig likadant ut två gånger. De här bilderna tog jag den 7 september 2015 i Nykarleby, Finland.

    Folk blir ibland förvånade över att få se norrsken under sensommarnätter. Man tänker att norrsken bara syns när det är riktigt kallt. Det är inte helt obegripligt. För att kunna se norrsken måste det vara mörkt och klart. Under sommaren är det för ljust för att norrskenet ska synas och under vintern är det ofta kallt när det är klart väder.

    Hur som helst så syns det närhelst det är tillräckligt mörkt. Jag brukar kolla norrskensaktiviteten på några webbsidor som denna (http://www.aurora-service.eu/aurora-forecast/) och invänta mörkret innan jag stiger ut och kollar himlen. Just den här kvällen visste jag att sannolikheten för norrsken var hög. Det visade sig faktiskt vara ett av de största norrsken jag nånsin sett – det syntes i alla riktningar och täckte nästan hela himlen. Det var helt fantastiskt! Det sken så starkt att jag inte ens behövde använda min ficklampa när jag gick på den mörka piren. Vägen var alldeles grön av ljuset!

    Jag placerade mitt stativ, ökade ISO-värdet till 1000 och exponerade i 20 sekunder med bländare 6,3. Jag tog också några bilder på mig själv. Jag höll i min ficklampa och lyste med den mot mig själv under ca en sekund. Sen stod jag stilla tills jag hörde att kameran stängde slutaren.

    Efter ungefär en halv timme började norrskenet avta och jag sökte mig hemåt.

    SvaraRadera
  2. Helt otroliga bilder. Men vad är de där vita prickarna? Stjärnor?!? Syns de så bra pga. lång slutartid? Eller är det damm i linsen, eller eldflugor :) ?

    SvaraRadera
  3. Ursäkta att jag inte svarat tidigare. De vita prickarna är stjärnorna. De lyckas inte etsa sig fast i bilden om man inte har lång slutartid och/eller högt ISO-tal. Har jag damm på linsen eller på sensorn syns det som stora mörka fläckar istället. Eldflugor har jag aldrig sett i Nyykaabi, men om jag gör det lovar jag att ta fram kameran.

    SvaraRadera